Načo by niekto chodil do Cardiffu?

Veta z nadpisu padla v rozhovore dvoch mladých spolucestujúcich na ceste autobusom z Bristolu do Cardiffu. Metropola Walesu má ale cestovateľom čo ponúknuť.

Do Walesu sme dorazili okolo jedenástej večer, čakala nás ešte cesta regionálnym spojom do Taff's Well, kde bývala naša hostiteľka z AirBnB. V rozostavanej chalupe, kde pod nohami vŕzga dlážka, najmä o jednej v noci, keď sa snažíte nezobudiť domácu alebo nevyrušiť jej mačku a márne hľadáte kúpeľňu a WC. Drevený interiér nášho obydlia sa na britské pomery príjemným počasím nevyhrial, v noci nás triaslo od zimy.

Napriek neskorému príchodu začal prvý deň vo Walese už skoro ráno. Cardiff Bay a Millenium Centre okolo deviatej ráno ešte zívali prázdnotou. Prvý kontakt s ďalšími ľuďmi prišiel až v podobe mladej Američanky, ktorá rovnako ako ja, čakala na prehliadku Doctor Who Experience. Cadiff je totiž mekkou fanúšikov tohto kultového seriálu. Doctor Who (v minulosti napr. aj jeho spin-off Torchwood alebo seriál Sherlock) sa natáča práve v štúdiách BBC v Cardiffskej zátoke alebo aj v uliciach mesta či na zámku. Keď sa práve nepracuje na natáčaní nových dielov, možno absolvovať aj prehliadku štúdií.

Fotka pred TARDIS je povinná jazda pre každého Whovian-a

Doctor Who spája fanúšikov (Whovian-ov) z celého sveta do jednej komunity, na začatie rozhovoru nám stačí ako i v tomto prípade aj pochvalný komentár na tematické tričko. Keďže kamošku sa mi zatiaľ skonvertovať nepodarilo, prehliadku som absolvovala sama. Nová známa z Ameriky mi teda padla vhod, pomohla mi absolvovať povinnú jazdu v podobe fotky pred Doktorovou TARDIS (vesmírnou loďou v podobe policajnej búdky zo 60. rokov, v ktorej cestuje v čase a vesmíre).

Medzi jednu z najväčších turistických atrakcií welšskej metropoly patrí práve múzeum tohto seriálu, Doctor Who Experience. Prehliadka sa skladá z dvoch častí, interaktívnej a z prehliadky rekvizít a kostýmov. V prvej polovici nie je povolené natáčať, keďže zverejnenie záberov by mohlo pokaziť zážitok budúcim návštevníkom. Práve interaktívna časť zabaví nielen fanúšika, ale aj nezaujatého pozorovateľa či po dobrodružstvách bažiace ratolesti. Vydali sme sa v ňom na spoločnú misiu s Doktorom, počas ktorej sme sa v priebehu asi tridsiatich minút stali pilotmi TARDIS a na vlastnej koži sme si vyskúšali stretnutie s Plačúcimi Anjelmi (Whoviani si vedia predstaviť ten strach :).

Po predstavení nasleduje prehliadka expozície príšer, kostýmov a rekvizít zo seriálu. Na svoje si príde fanúšik nových Doktorov, ale aj fajnšmeker, ktorý miluje aj ich predchodcov z rokov 1963 - 1989 a 1996. Pri popisoch k jednotlivým vystaveným kusom nesmie chýbať dvojjazyčnosť, pod anglickými vysvetlivkami figuruje popis vo waleštine. Tempo akým návštevník absolvuje druhú časť prehliadky záleží len od neho. Mne trvalo jej prejdenie asi hodinu.

Všadeprítomná dvojjazyčnosť (Doctor Who Experience)

Okolie Millenium centra medzičasom ožilo. My sme sa ale rozhodli dať si pred ďalšou prehliadkou mesta menšiu prestávku v Taff's Well. Opäť sme ocenili ako fungujú niektoré veci na Slovensku. V tomto prípade sa táto česť ušla rozpisom zastávok autobusov MHD v našich mestách (teda aspoň na tých miestach, kde ich ktosi nestrhol). V Cardiffe sme sa totiž takéhoto prepychu nedočkali a namiesto do centra smeroval autobus, do ktorého sme nasadli do nám neznámej štvrte Cardiffu.

Wales Millenium Centre

Zatiaľ čo ráno to tak vôbec nevyzeralo, navečer sa ukázalo, že Cardiff Bay skutočne pulzuje životom. Zastavili sme sa v americky pôsobiacom podniku Eddie's Diner. Nelákali ma do neho hamburgery či hranolky. Podnik sa rovnako ako Doctor Who Experience radí k pútnickým miestam pre Whovianov. Natáčali sa tu diely zo šiestej a deviatej série. Kamoška sa podujala bojovej úlohy vyfotiť dvere k toaletám. Pokúšala sa o to najskôr tajne, no napokon sa čašníka spýtala, či smie spraviť fotku Elvisa. Toho jej prosba nezaskočila a ochotne zavrel dvere k toaletám, aby snímka nabrala rovnaké kontúry ako prostredie v seriály.

"Can I take a picture of Elvis? My friend is a Whovian."

Na záver večera sme sa previezli Cardiffským ruským kolesom, ktoré má od London Eye síce ďaleko, ale zato nemusíte vystávať v rade a dočkáte sa takmer súkromnej jazdy. Spolu s nami ju absolvovali len dve Juhoslovanky, ktoré sa ale svojim piskotom nechali jasne počuť. Šťastena nám priala, keďže prvých päť dní ciest nás sprevádzalo slnečné počasie. Nad Cardiffom sa ale zmrákalo a spustil sa náš prvý walešský lejak.

Čakanie na autobus nám skrátil rozhovor s miestnym starším párom. Zaujímali sa o naše cesty, no keď starý pán počul, kam smerujeme na druhý deň, nedokázal sa zdržať komentára: "Načo idete do Swansea?" Okúsili sme tak trochu rivality medzi dvomi najväčšími mestami Walesu.

Autobus do Swansea odchádzal až na druhý deň poobede. Zatiaľ čo kamoška sa počas predpoludnia utiahla do Bute parku, ja som obetovala 12 libier za prehliadku Cardiffského zámku a jeho areálu. Rozhodnutie som neoľutovala. Vstupné zahŕňa okrem vstupu do areálu úvodný film, audiosprievodcu, vstup do krytov z druhej svetovej, vstup na strážnu vežu či základnú prehliadku miestností vnútri zámku (za podrobnejšiu a obšírnejšiu prehliadku sa platia ďalšie tri libry). Po úvodnom filme vás audiosprievodca nasmeruje najskôr dovnútra hradieb, ktoré počas druhej svetovej vojny slúžili ako úkryty pred nemeckými leteckými náletmi. Tmavými chodbami návštevníkov sprevádzajú Churchillove prejavy.

Jednu z najzaujímavejších častí prehliadky predstavuje výstup na strážnu vežu, z ktorej sa naskytuje výhľad na celé mesto, vrátane jednej z dominánt mesta - Millenium Stadium, ale aj na areál zámku. Po prekonaní schodov si môžu návštevníci oddýchnuť v reštaurácii alebo si spraviť piknik s výhľadom na zámok a strážnu vežu. Alebo sa môžu usalašiť v priľahlom Bute parku.